Stránka 1 z 1

Velmi dobre video-spatne razy pri plnej zatazi

Napsal: 03.02.2008, 09:18
od raddy
http://www.sxoc.com/vbb/showpost.php?p= ... stcount=35

spatne razy turba (surge) pri plnej zatazi. dovod je prilis rychly narast prietoku vzduchu produkovaneho kompresorom turba voci prietoku vzduchu motora, inak povedane kompresor pracuje vlavo od surge line na jeho mape. dovod je prilis velky kompresor v kombinacii s prilis malou turbinou (voci objemu motora, presnejsie povedane jeho prietoku), co sposobuje prilis rychly nabeh tlaku turba voci prietoku vzduchu motorom.

Napsal: 03.02.2008, 11:52
od Jimmbo
tak tem asi nechapem..to znamena ze turbo je moc male na objem motora a tym je vlastne ten samostatny tlak pri vyfuku brzdeny turbom??? ci som to len zle pochopil?? sorry za OT

Napsal: 03.02.2008, 11:58
od MYSAK
tak trochu obracene, raddy to vysvetlil myslim dobre :) zjednodusene turbo nafouka vic vzduchu nez je schopnej motor pouzit. Je to tak? :)

Napsal: 03.02.2008, 12:30
od raddy
presne tak :-D je to uplne presne napisane v prvom prispevku....
dovod je prilis velky kompresor v kombinacii s prilis malou turbinou (voci objemu motora, presnejsie povedane jeho prietoku), co sposobuje prilis rychly nabeh tlaku turba voci prietoku vzduchu motorom.

Napsal: 03.02.2008, 12:33
od Takeshi
divný zvuky to vydává,a jak to asi pořeší?

Napsal: 03.02.2008, 12:40
od raddy
pokial chces zachovat turbo tak ako je, tak asi jediny sposob je pouzit boost kontroler, ktory bude do urcitych otacok motora drzat mensi maximalny tlak (na znizenie produkovaneho prietoku) a od urcitych dostatocnych otacok povoli vyssi max. tlak (motor ma dostatocny prietok pre tento tlak). Hovori sa tomu dual stage boost controler. Samozrejme, je mozne pouzit aj plynulu regulaciu tlaku voci otackam, kde vyuzije max. tlak pred razmi v celom pasme otacok.

dalsia moznost je pouzit specialny tvar vystupnej casti turba, tkzv. anti surge compressor outlet, kde je na vystupe z kompresora specialna vlozka, ktora v urcitej miere posuva prah spatnych razov, ale len do urcitej miery. vlastne posuva mapu kompresora viac dolava.
Obrázek


Ina moznost je pouzit vacsiu vyfukovu AR, co sposobi neskorsi nabeh turba a eliminuje pracu v oblasti razov, nevyhodou je ale nevyhnutne zvysenie doby nabehu turba (lag).



a aby som nezabudol, preco som to video vlastne postol, tak taketo spatne razy su pomerne destruktivne na loziska a hriadel turba. prave kvoli tomuto sa im treba pokial je mozne vyhnut.

Napsal: 04.02.2008, 10:47
od Jimmbo
aha...takze maly motor na velke turbo... uz chapem :) a ako vznikaju tie razy??? tym ze turbo natlaci velke mnozstvo vzduchu do motora a po odpaleni a vyfuku zase tlaci velke mnozstvo vzduchu motor na turbo??? a turbo to nezvlada ci je to inak??

Napsal: 04.02.2008, 13:04
od raddy
no funguje to tak nejako :-D
uplne presne to funguje tak, ze motor nie je chopny "pohltit" pulzy prietoku vzduchu, ktore produkuje kompresor, tieto pulzy sa vracuju spat opacnym smerom do kompresora a sposobuju spomalenie otacok kompresora a nestabilitu toku vzduchu, prud vzduchu sa odtrhne od lppatiek kompresora a vysledkom je okrem ineho zvukovy prejav. Je to uplne to iste ako ked nemas BOV a pustis plyn, budes pocut rovnaky typicky chachachacha zvuk, je to ten isty stav.
Rozdiel je ten, ze ak sa to deje pri plnom plyne, spatne razy su velmi silne, su proti plne zatazenemu kompresoru v plnych otackach a sposobuju velmi silny mechanicky stres lozisk turba.
Ak sa to deje pri pusteni plynu, tak efekt je viac menej len zvuk a spomalenie otacok turba, v tomto pripade je mechanicke namahanie turba ovela ovela mensie a da sa povedat ze viac menej neskodone.

Napsal: 04.02.2008, 13:12
od Gerox
stejne mi je divne...ze to "nepretlaci"...podla toho co pises to chapem takze turob tlaci tolik ze uz to motor nedokaze nabrat??? a nemalo by u toho dojst k obrovskemu narastu tlaku? a ked hej tak se aj napriek tomu ten zvduch dokaze vratit na plno rozotocene turbo?

u klapky bez BOV je vsechno jasny...ale tu mi nejde do hlavy ze "motor uz nedokaze nasat viac"...

Napsal: 04.02.2008, 13:17
od raddy
nemoze pretlacit, pretoze sa zavru sacie ventily. uplne dopodrobna je to pomerne komplikovany dej, ale staci si uvedomit ze turbo produkuje pulzy a takisto nasavanie motora je pulzne. dalej si treba uvedomit ako funguje mapa kompresora a to, ze na lavej strane ma ciaru, ktora definuje oblast surge (surge line). To je pracovna oblast kompresora, kde pracuje pod spatnymi razmi, inak povedane tok vzduchu je nestabilny.
Mapa kompresora urcuje, aky moze by tlak produkovany kompresorom (os Y) voci prietoku motora pri tomto tlaku (os X), priesecnik bodov uda polohu na mape, no a kvoli tomu tam ta mapa je (resp. je dana pre dany kompresor) aby sme vedeli ci je tento bod (pracovny bod kompresora) v efektivnej casti mapy alebo napr. v oblasti surge...

Ako nahle motor nedokaze "prijat" dane mnozstvo prietoku (nepomer medzi osou X na mape kompresora-prietok motora a osou Y-tlak produkovany turbom) tak sa dostanes za lavy okraj mapy a to je prave stav vyssie popisany.(pulzy sa vracaju opacnym smerom ku kompresoru a posobia proti jeho rotacii, sposobuju odtrhnutie toku od lopatiek, spomaluju kompresor.
Je to vseobecny jav a pozna ho kazdy kdo robi s kompresormi, ventilaciou, turbami atd...Je to dosledok nepomeru medzi produkovanym a spotrebovanym prietokom.

stale mam pocit, ze presnejsie ako som to napisal hned na zaciatku to uz vysvetlit nejde :-D
dovod je prilis rychly narast prietoku vzduchu produkovaneho kompresorom turba voci prietoku vzduchu motora, inak povedane kompresor pracuje vlavo od surge line na jeho mape. dovod je prilis velky kompresor v kombinacii s prilis malou turbinou (voci objemu motora, presnejsie povedane jeho prietoku), co sposobuje prilis rychly nabeh tlaku turba voci prietoku vzduchu motorom.
nieco pre samostudium:

http://en.wikipedia.org/wiki/Compressor ... rking_line

http://turbolab.tamu.edu/pubs/Turbo35/T35pg123.pdf