Samozapal - Preklad

otázky a odpovědi technického rázu
Odpovědět
Uživatelský avatar
raziel
user
Příspěvky: 241
Registrován: 02.06.2008, 19:02

Samozapal - Preklad

Příspěvek od raziel » 24.03.2009, 15:45

Pre-Igniton (Predzapal - ne samozapal - proste to neni to sam - pozn. Mr. Raziela:P

Definice samozapalu (budu pouzivat ale toto vsichni na foru jste familiar s timhle;)

jde o zapaleni smesi predchazejici zapaleni svickou (jednoduse bouchne drive nez svicka hodi jiskru)
Je zpusoben jinymi zdroji pro zapaleni jako jsou napr:
- prehraty konecek svicky
- karbonove pozustatky ve valci
- vzacne, spaleny vyfukovy ventil
vsechny z techto se muzou chovat jako svicka


Co se deje uvnitr:
smes vstupuje do spalovaci komory v momente kdy pist dosahuje BDC pro intake (sani); po te zacina stlacovat smes = dochazi ke kompresi
temer cokoliv muze zapalit smes o spravnem pomeru palivo/vzduch v BDC fazi! BDC nebo jeste pred ni je nejsnazsi cas zapalit smes. to se stava byt rapidne tezsi kdyz zacina rust tlak.
jakykoliv rozhaveny kousek neceho uvnitr valce s nejvetsi pravdepodobnosti zpusobi zapaleni smesi v momente, kdy je pist v ranem stadii zpalovaciho cyklu.
vysledek je pochopitelny: v celem spalovacim cyklu, nebo vetsi casti, motor se snazi ztlacit horkou masu rozpinajicich plynu. To na motor prinasi desivou zatez a ohromne teplo na jeho casti. Nevratne poskozeni se dostavi velice rychle.
NEMUZETE to slyset jelikoz tam nedochazi k zadnemu rychlemu vzestupu tlaku.
To vse se stane DRIVE, nez svicka haze jiskru

Pamatujte, ze pri detonacich se vse deje az po zapaleni svickou, rapidny vzestup tlaku atd... to je to co slysite
U samozapalu, zapaleni smesi se deje daleko pred tim, nez svicka zacina palit, pro priklad daleko drive nez zacina samotny cyklus komprese.
Nedochazi k zadnym nahlym talkovym vzrustum.
Misto toho, dochazi k ohromnemu mnozstvi tlaku behem celeho procesu komprese pistem, to je to, co vystavuje dily motory takove zatezi.
Nevznika zadna talkova spicka ktera rozezni blok motoru a hlavu abyste ji slyseli.
Takze to nikdy neuslysite a nepoznate a motor proste vyleti do luftu (do vzduchu;)
proto je tak tezke samozapal rozeznat - kdyz se to stane, zjistite to az potom...

Samozapal zpusobuje:
- diry vypalene diry uprostred pistu (kvuli obrovskemu zaru a tlaku samozapalu) a ne v dusledku detonaci (ty zpusobuji zlomene pistni krouzky, a lide casto chybne urci diagnozu a mysli, ze ty jsou zpusobeny samozapaly...)

- svicka, kdyz se rozpali, zacne se "tavit" a zacina se chovat jako zdroj pro samozapal. Svicka se v podstate muze "roztavit" i bez samozapalu. v kazdem pripade muze takova svicka zpusobit priste.


Nejvetsim indikatorem samozapalu je propalena dira v pistu. Ta je zpusobena zapalenou smesi, kterou se pist snazi stlacit a nasledne pist "nasava" zar z takto rozpalene smesi.
Jedine co vydrzi jsou motory co maji vysokoteplotni interia, jako hlavu a vlace. Pist, z hliniku, je nizkoteplotni dil a tim padem nasava teplo velice rychle a snadno... Korunka pistu je relativne tenka, rozpali se taky velice rychle, nemuze odmitnout teplo, ma to ohromny tlak proti sobe, coz vyusti v propaleni diry uprostred, kde je pist nejslabsi...

jedinym znakem samozapalu je bily kour z vyfuku a to ze motor prestava jet...
nepobezi vic jak par sekund s samozapalem...

Jedina moznost jak kontrolovat samozapal je pouziti svicek s dopoucenym teplotnim rozsahem pro dany motor.
Zavodnici pouzivaji studene svicky a relativne bohatou smes...
Teplotni rozsah svicky je take ovlivnen teplotou chladici kapaliny...
Na druhou stranu nizkoteplotni svicka muze zpusobit samozapal kvuli prehrate hlave v dusledku nedostatecneho proudeni chladici kapaliny...
Taky nedostatecne utahle svicka muze zpusobit jeji prehrati v dusledku nedostatecneho kontaktu se sedlem svicky a naslednem odvadeni tepla.
a nizkoteplotni svicka bezici "chude" muze zpusobit samozapal...

potom jeste nezapomenout na Samozapal vyvolany detonaci
-po dloudobem pusobeni detonaci na motor se konecek svicky muze rozpalit dostatecne natolik, aby vyvolal samozapal....


a koncim kluci, udelal jsem fakt vycuc toho nej, je tu zas lidi a lezou mi na uz nervy...
jo jinak pro zajimavost prelozim ten text o tom jak jsou motory HEMI na h... zase priste;)

tak se mejte, doufam ze jsem pomohl s objasnenim - diky Raddymu za odkaz, dobre cteni;)

enjoy
My project site:
Obrázek
http://www.raziel-project.tk

http://www.youtube.com/watch?v=wGj_myRgsWk 0-100km/h


The Driver don't pick the car...The car'll pick the Driver
That's a mystical bond between Man and Machine


My ride: Walbro 255l/h, Garrett T25G A/R. 80 & A/R .64, HKS Adjustable Actuator @ 1 bar, Front Mount Intercooler, Braided Oil Hose, BRaided Water Hoses, HD Stage 2 Chip, FreeFlow Exhaust with TypeX BackBox, KN air filter, Apex - Forge Recirculation Blow-Off Valve, NGK BCPR7ES, New OEM Nissan Lambda, Head after Rebuild - (Ported, Brand New OEM Nissan Valves ('51' Intake) 'n exhaust Valves 'n valve stem oil seals), OEM Nissan Head Gasket, OEM Nissan Exhaust Gaskets, Apex Electric Fan, [Gauges: Water Temp, Oil Temp, Oil Pressure, Boost, Volts], Adjustable Tension Rods with UniBall, Brand new OEM Wishbones, s14 VLSD, Sparco belts, silicon hoses... and tons of refurbishing, polishing and repainting in engine bay and many other bits...

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 76 hostů