Par slov k turbam,vstrekom a AFM
Par slov k turbam,vstrekom a AFM
zase vas potrapim trochou teorie:)
takze zacneme k turbam: mozno vsetci neviete, ze turbo nedodava stlaceny vzduch spojite ale v impulzoch. Prave tieto impulzy su velmi dolezite ak robime upgrade turba/zdvyhame tlak. Problem je v tom, ze ak pouzijeme pri upgrade prilis velke/vykonne turbo na dany motor (je to hlavne otazka parametru A/R kompresora) alebo prilis zdvyhneme tlak turba, dostaneme sa za tkzv. razovy limit (v aj surge limit) a impulze generovane turbom sa nestacia pohltit spotrebou motora a vracaju sa spat do turba a velmi namahaju turbinu. Kazde turbo ma tkzv. flow map kde sa udáva závislos? prietoku vzduchu od tlaku a otacok turba a je tam naznacena aj hranica surge limit napr: http://www.turbocalculator.com/compress ... /t3-60.jpg
je nevyhnutne poznat flow map turba ktore pouzivame/chceme pouzit a pohybovat sa zasadne v jej rozmedzi. Vybocenie z hranic danych v mape znamena ze turbo nepracuje efektivne a namiesto stlacania vzduchu ho neumerne zohrieva a tym znizuje jeho hustotu, co ma za nasledok detonacie a znizenie vykonu. Na mape si vieme lahko najst pri akom tlaku ma turbo najvacsi prietok vzduchu. Zvysovanie tlaku nad tuto hranicu je zbytocne a nebezbecne.
Vseobecne sa da povedat ze pri motore CA18det ma turbo T3 (cosworth) max. prevadzkovy tlak cca 1.2bar, ak sa pouziju 360st. klzne loziska tak 1.3bar.
T25 ma max. tlak 1-1.1bar, avsak staci ho drzat na nasom motore len do cca 4500ot...
T28 ma podobne hranice, staci drzat tlak v celom rozsahu otacok (zhruba)
T28BB (gulickove loziska) ma hranicu cca 1.3bar
Vseobecne sa da povedat ze ak pouzijeme 360st. loziska (alebo gulickove)namiesto seriovych 270st, tak turbo znesie vacsi tlak, v priemere tak o 0.1-0.2bar podla typu.
nabuduce rozoberiem problematiku AR pomeru a velkosti turbin/kompresorov a ich vplyvu na spravanie sa turba (vykon a rychlos? nabehu)
takze zacneme k turbam: mozno vsetci neviete, ze turbo nedodava stlaceny vzduch spojite ale v impulzoch. Prave tieto impulzy su velmi dolezite ak robime upgrade turba/zdvyhame tlak. Problem je v tom, ze ak pouzijeme pri upgrade prilis velke/vykonne turbo na dany motor (je to hlavne otazka parametru A/R kompresora) alebo prilis zdvyhneme tlak turba, dostaneme sa za tkzv. razovy limit (v aj surge limit) a impulze generovane turbom sa nestacia pohltit spotrebou motora a vracaju sa spat do turba a velmi namahaju turbinu. Kazde turbo ma tkzv. flow map kde sa udáva závislos? prietoku vzduchu od tlaku a otacok turba a je tam naznacena aj hranica surge limit napr: http://www.turbocalculator.com/compress ... /t3-60.jpg
je nevyhnutne poznat flow map turba ktore pouzivame/chceme pouzit a pohybovat sa zasadne v jej rozmedzi. Vybocenie z hranic danych v mape znamena ze turbo nepracuje efektivne a namiesto stlacania vzduchu ho neumerne zohrieva a tym znizuje jeho hustotu, co ma za nasledok detonacie a znizenie vykonu. Na mape si vieme lahko najst pri akom tlaku ma turbo najvacsi prietok vzduchu. Zvysovanie tlaku nad tuto hranicu je zbytocne a nebezbecne.
Vseobecne sa da povedat ze pri motore CA18det ma turbo T3 (cosworth) max. prevadzkovy tlak cca 1.2bar, ak sa pouziju 360st. klzne loziska tak 1.3bar.
T25 ma max. tlak 1-1.1bar, avsak staci ho drzat na nasom motore len do cca 4500ot...
T28 ma podobne hranice, staci drzat tlak v celom rozsahu otacok (zhruba)
T28BB (gulickove loziska) ma hranicu cca 1.3bar
Vseobecne sa da povedat ze ak pouzijeme 360st. loziska (alebo gulickove)namiesto seriovych 270st, tak turbo znesie vacsi tlak, v priemere tak o 0.1-0.2bar podla typu.
nabuduce rozoberiem problematiku AR pomeru a velkosti turbin/kompresorov a ich vplyvu na spravanie sa turba (vykon a rychlos? nabehu)
vseobecny limit bez ohladu na upravy (limit samotneho turba):Piettro píše:Trocha teorie nikoho nezabije
Nicmene do jakych vykonovych limitu lze pouzit jednotl. modely pri upravach - FMIC, sani, cip, vyfuk..... ?
T25-cca 230-240k pri tlaku 1bar
T28-cca 260-270k pri tlaku 1.1bar
T28BB-cca 280-300k pri tlaku 1.1bar
T3 (podla typu)-cca 280-340k pri tlaku do 1.2bar
GT28-tak do 340k
-
- user
- Příspěvky: 911
- Registrován: 05.10.2004, 17:35
- Bydliště: Chlumec nad Cidlinou
- Kontaktovat uživatele:
Re: Par slov k turbam,vstrekom a AFM
Super ... to je zrovna mapa myho turba
-
- user
- Příspěvky: 911
- Registrován: 05.10.2004, 17:35
- Bydliště: Chlumec nad Cidlinou
- Kontaktovat uživatele:
http://www.turbocalculator.com/compress ... t3-s60.jpg
omyl tohle je moje mapa ... ja ma super 60trim
omyl tohle je moje mapa ... ja ma super 60trim
takze podme pokracovat:
teraz skusim trochu ohladom AR pomerov a vseobecne k vyberu turba pre rozne ucely.
Takze co je AR ratio? Je to pomer medzy vstupnym a vystupnym otvorom turba (ci uz casti vyfukovej-turbina alebo kompresorovej). Tento pomer je dolezity, pretoze nam povie aka velka turbina alebo kompresor je. To je velmi dolezity udaj. Cim je AR vacsie (tym sa mysli ze je blizise k 1 a viac, typicky to je 0.48, 0.68 apod, ale aj 1) tym ma turbina/kompresor vacsi vykon (je vacsia a stlaca viac vzduchu/zachytava viac vyfukovych plynov) ale zaroven aj pomalsie nabieha turbo a opacne. Mensie AR vyfukovej turbiny je vyhodne ak chceme rychly nabeh ale stracame max. vykon, vacsie AR znamena vacsi max. vykon ale pomalsi/strmsi nabeh.
AR kompresorovej casti je podobne. Je treba davat pozor na AR kompresora, ak je prilis velke na dany motor, dochadza k razovym vlnam, vid prvy clanok.
Ako vybrat turbo?
To je velmi tazka otazka a stoji za to si to dobre rozmysliet.(ak neberieme do uvahy financne moznosti a moznosti dostupnych cipov)
Takze treba si rozmylsiet, co vlastne chceme od auta.
Chceme velmi dobre jazdenie v meste, teda pruznost a zrychlenie? Volime mensie turbo s mensim AR kvoli rychlemu a plynulemu nabehu.
Chceme sprintovat, teda mat vykon aj rychly nabeh? Volime stredne turba a stredne AR, (hybridne turba), idelane su turba hybridne, kde je mensia vyfukova turbina (rychly nabeh) a vacsi kompresor (dobry vykon).
Chceme okruhove auto? Volime vacsie turba kvoli max vykonu, pretoze vieme radit tak aby sme motor drzaly v spravnych otackach kde je velke turbo roztocene.
Samozrejme, hardcore tuning znamena vzdy velke turbo, ci sprint alebo okruh, ale taketo auta su velmi tazko pouzitelne v beznej premavke.
V nasom pripade je idelane turbo ako napr GT25 alebo T28 (pokial viem GT28 neexistuje, je to chybne oznacenie). GT25 je super turbo, je ale velmi drahe.Ma vsak najrychlejsi nastup a staci do vykonu nad 300k, T28 je strandradny a jednoduchy upgrade.
T3 je dalsi super turbo, vyzaduje ale upravu vyfuku a sacia vacka mu tiez pomoze.Ma plny tlak v rovnakych otackach ako napr. seriove T25, ale nabieha ovela strmsie a velmi razantne, v beznej prevadzke treba motor drzat nad 3000ot ak chceme jazdit naozaj pruzne. Je vsak super na max.vykon.
potom tu su hybridy ako napr. T3/T4, ktore maju este vacsi vykon, ale aj vacsi lag (cize oneskorenie nastupu turba)
Nezabudajte, ze je tu uplne specialna kategoria hybridnych turb, kde vieme zlozit turbo pre akekolvek ucely.....
nabuduce trochu k vstrekom a k tomu, ako vlastne funguje riadiaca jednotka..
teraz skusim trochu ohladom AR pomerov a vseobecne k vyberu turba pre rozne ucely.
Takze co je AR ratio? Je to pomer medzy vstupnym a vystupnym otvorom turba (ci uz casti vyfukovej-turbina alebo kompresorovej). Tento pomer je dolezity, pretoze nam povie aka velka turbina alebo kompresor je. To je velmi dolezity udaj. Cim je AR vacsie (tym sa mysli ze je blizise k 1 a viac, typicky to je 0.48, 0.68 apod, ale aj 1) tym ma turbina/kompresor vacsi vykon (je vacsia a stlaca viac vzduchu/zachytava viac vyfukovych plynov) ale zaroven aj pomalsie nabieha turbo a opacne. Mensie AR vyfukovej turbiny je vyhodne ak chceme rychly nabeh ale stracame max. vykon, vacsie AR znamena vacsi max. vykon ale pomalsi/strmsi nabeh.
AR kompresorovej casti je podobne. Je treba davat pozor na AR kompresora, ak je prilis velke na dany motor, dochadza k razovym vlnam, vid prvy clanok.
Ako vybrat turbo?
To je velmi tazka otazka a stoji za to si to dobre rozmysliet.(ak neberieme do uvahy financne moznosti a moznosti dostupnych cipov)
Takze treba si rozmylsiet, co vlastne chceme od auta.
Chceme velmi dobre jazdenie v meste, teda pruznost a zrychlenie? Volime mensie turbo s mensim AR kvoli rychlemu a plynulemu nabehu.
Chceme sprintovat, teda mat vykon aj rychly nabeh? Volime stredne turba a stredne AR, (hybridne turba), idelane su turba hybridne, kde je mensia vyfukova turbina (rychly nabeh) a vacsi kompresor (dobry vykon).
Chceme okruhove auto? Volime vacsie turba kvoli max vykonu, pretoze vieme radit tak aby sme motor drzaly v spravnych otackach kde je velke turbo roztocene.
Samozrejme, hardcore tuning znamena vzdy velke turbo, ci sprint alebo okruh, ale taketo auta su velmi tazko pouzitelne v beznej premavke.
V nasom pripade je idelane turbo ako napr GT25 alebo T28 (pokial viem GT28 neexistuje, je to chybne oznacenie). GT25 je super turbo, je ale velmi drahe.Ma vsak najrychlejsi nastup a staci do vykonu nad 300k, T28 je strandradny a jednoduchy upgrade.
T3 je dalsi super turbo, vyzaduje ale upravu vyfuku a sacia vacka mu tiez pomoze.Ma plny tlak v rovnakych otackach ako napr. seriove T25, ale nabieha ovela strmsie a velmi razantne, v beznej prevadzke treba motor drzat nad 3000ot ak chceme jazdit naozaj pruzne. Je vsak super na max.vykon.
potom tu su hybridy ako napr. T3/T4, ktore maju este vacsi vykon, ale aj vacsi lag (cize oneskorenie nastupu turba)
Nezabudajte, ze je tu uplne specialna kategoria hybridnych turb, kde vieme zlozit turbo pre akekolvek ucely.....
nabuduce trochu k vstrekom a k tomu, ako vlastne funguje riadiaca jednotka..
Bohuzial nemohol, pretoze T3 nie je vobec vhodne do mesta:)))Piettro píše:Tak uz sem trochu v obraze
Mohl bys jeste napsat "idealni" pomery AR turbina/kompresor u T3, T3/T4 pro jednotlive jizdni styly (mesto, sprint, okruh)??
Diky diky
na sprint a okruh je asi najlepsia volba AR 0.48 alebo 0.64, co je standardne AR pre nase turba (T25, T28, T3).
Tu je tabulka najpouzivanejsich turb aj s oznacenim a AR:
Ford
Escort RS Turbo 1984 .36 A/R TB0345 466644-0001
Escort RS Turbo 1987 .36 A/R TB0355 466644-0001
Escort Cosworth 1992 .63 A/R TB3403 452059-0001
Escort Cosworth 1992 .57 A/R TB2807 452062-0002
Sierra Cosworth 1985 TB03 L494644-0001
Sierra Cosworth 1987 .48 A/R TB0361TO4E/T3 466962-0001L494900-0001
Sierra Cosworth 1989-1990 .48 A/R TBO384 465189-0001/2/3
Sierra 1.8TD 1989 .30 A/R TBO237 465137-0001
Saab
Saab 900 16v 1983-84 .48 A/R TB0339 466420-0001/2
Saab 900 16v 1987 .48 A/R TB0357 466954-0001/2
Saab 900 16v 1989 .48 A/R TB0382 465163-0001/2/3/4
Saab 9000 1986 .48 A/R TB0356 466952-0001/2
Saab 9000 16v 1984-85 .48 A/R TB0343 466456-0001/2
Saab 9000 16v 1987 .48 A/R TB0356 466952-0004
Saab 9000 16v 1989 .48 A/R TB0356 466952-0005
Nissan
200sx S13 1993 .64 A/R TB2525 465795-0001
200sx S14 1994 .64 A/R.86 A/R TB2804TB2815 465997-0001/2/3/4471104-0001
- Piettro
- user
- Příspěvky: 499
- Registrován: 27.12.2004, 21:52
- Bydliště: Teplice nad Bečvou (Bohumín)
- Kontaktovat uživatele:
raddy píše:Bohuzial nemohol, pretoze T3 nie je vobec vhodne do mesta:)))Piettro píše:Tak uz sem trochu v obraze
Mohl bys jeste napsat "idealni" pomery AR turbina/kompresor u T3, T3/T4 pro jednotlive jizdni styly (mesto, sprint, okruh)??
Diky diky
na sprint a okruh je asi najlepsia volba AR 0.48 alebo 0.64
Jeste dotaz: Jak se na tom vsem projevuje "Compressor Trim"
takze turba by sme poriesily, co tak na trochu elektroniky? (nebojte sa, nepoviem vela, su to moje vyrobne tajomstva:)))
Takze zacneme vstrekmi: vstreky maju svoju kapacitu, ktora urcuje kolko paliva za casovu jednotku dopravia. Vstrek je elektormagneticky ventil v klude zatvoreny, impulzom z ECU sa na dany cas otvory a prepusta palivo.
Kedze tlak paliva je konstanty, dobou otvorenia vstreku sa reguluje mnozstvo paliva vo valci. Doba otvorenia vstreku pocas jednej otacky sa oznacuje DUTY CYCLES. A dostavame sa k limitom vstrekov pri zvysovani vykonu. Realne vstrek nemoze byt otvoreny na 100% pocas cyklu, pretoze sa prehreje cievka v nom. Maximum byva okolo 90-95%.viac paliva uz vstrek nedoda. Ak ale davame viac vzduchu z vacsieho turba, treba aj viac paliva (problem detonacii rozpisem nasledne).Su 3 moznosti:
1, vymenime vstreky za vacsie a preprogramujeme ECU
2, zvysime tlak benzinu. Tym ale v nizsich otackach bude zmes zbytocne bohata
3, zvysime tlak benzinu a skratime DUTY CYCLES v nizsich otackach, cize znovu preprogramujeme ECU (ale ovela narocnejsie ako v bode 1)
Ako vlastne funguje toto vsetko v ECU?
V ECU su ulozene 2 mapy (je ich tam viac, ale nepojdem do detailov:))
Mapa je trojrozmerny graf zavyslosti mnozstva paliva od otacok a zataze. Mnozstvo paliva sa da vyjadrit aj ako DUTY CYCLES vstrekov. Kazdy bod na mape zodpoveda konkretnej zatazi a otackam, mozeme teda upravovat palivo pre rozne otacky a zataze sucasne (preto je torjrozmerna).
Mapy su palivova a mapa predzapalu. V palivovej sa udava mnozstvo paliva pre danu zataz a otacky(aby som bol presny, tato mapa je korekcna, t.j. upravuje rozdiel v pomere palivo/vzduch tak aby bol stale co najblizsie idelanemu pomeru 14,7:1), v mape predzapalu zase hodnota predzapalu.
No a zmeny v tychto mapach su samotny chiptuning. Je to spusta cisiel, velka spusta.....Na tvorbu a zmenu map je ptreba mat sirokopasmovu lambda sondu, motorovu brzdu, otackomer a moznost urobit graf zavyslosti otacok a pomeru palivo/vzduch pri danej zatazi......a vediet to robit:)))
Takze zacneme vstrekmi: vstreky maju svoju kapacitu, ktora urcuje kolko paliva za casovu jednotku dopravia. Vstrek je elektormagneticky ventil v klude zatvoreny, impulzom z ECU sa na dany cas otvory a prepusta palivo.
Kedze tlak paliva je konstanty, dobou otvorenia vstreku sa reguluje mnozstvo paliva vo valci. Doba otvorenia vstreku pocas jednej otacky sa oznacuje DUTY CYCLES. A dostavame sa k limitom vstrekov pri zvysovani vykonu. Realne vstrek nemoze byt otvoreny na 100% pocas cyklu, pretoze sa prehreje cievka v nom. Maximum byva okolo 90-95%.viac paliva uz vstrek nedoda. Ak ale davame viac vzduchu z vacsieho turba, treba aj viac paliva (problem detonacii rozpisem nasledne).Su 3 moznosti:
1, vymenime vstreky za vacsie a preprogramujeme ECU
2, zvysime tlak benzinu. Tym ale v nizsich otackach bude zmes zbytocne bohata
3, zvysime tlak benzinu a skratime DUTY CYCLES v nizsich otackach, cize znovu preprogramujeme ECU (ale ovela narocnejsie ako v bode 1)
Ako vlastne funguje toto vsetko v ECU?
V ECU su ulozene 2 mapy (je ich tam viac, ale nepojdem do detailov:))
Mapa je trojrozmerny graf zavyslosti mnozstva paliva od otacok a zataze. Mnozstvo paliva sa da vyjadrit aj ako DUTY CYCLES vstrekov. Kazdy bod na mape zodpoveda konkretnej zatazi a otackam, mozeme teda upravovat palivo pre rozne otacky a zataze sucasne (preto je torjrozmerna).
Mapy su palivova a mapa predzapalu. V palivovej sa udava mnozstvo paliva pre danu zataz a otacky(aby som bol presny, tato mapa je korekcna, t.j. upravuje rozdiel v pomere palivo/vzduch tak aby bol stale co najblizsie idelanemu pomeru 14,7:1), v mape predzapalu zase hodnota predzapalu.
No a zmeny v tychto mapach su samotny chiptuning. Je to spusta cisiel, velka spusta.....Na tvorbu a zmenu map je ptreba mat sirokopasmovu lambda sondu, motorovu brzdu, otackomer a moznost urobit graf zavyslosti otacok a pomeru palivo/vzduch pri danej zatazi......a vediet to robit:)))
- Martin_534
- user
- Příspěvky: 5421
- Registrován: 07.07.2005, 09:20
- Bydliště: Praha, CZ
- Kontaktovat uživatele:
je to nahodou dobra otazka: su to tkzv. injector ballast resistors a sluzia na nieco ako odvedenie napatia z rezistora a tym udavaju ich rychlost zavretia, priblizne:)) ak vymenis vstreky za nove z rovnakou impedanciou, tak sa nic nedeje....Martin_534 píše:možná blbej dotaz ... k ?emu jsou ty rezistory na vst?iky co jsou p?id?laný na airboxu a co se stane když vst?iky vym?nim?
co sa tyka parametra TRIM pri turba: trim udava konkretnu vykonovu variantu kompresorovej turbiny. pri tom istom turbe a AR sa meni prietok vzduchu podla TRIM kompresora a tym aj cena turba:) treba si pozriet flow map pre dany trim.
- Martin_534
- user
- Příspěvky: 5421
- Registrován: 07.07.2005, 09:20
- Bydliště: Praha, CZ
- Kontaktovat uživatele:
a napr. tie zo skylinu maju rovnaku impedanciu:) zaprve tam musia pasovat a za druhe musia byt low impedance (to je ale neoverena informacia, su len dva druhy-high a low impedance a neviem presne ktore su tie nase, na 80% to budu low impedance:))Martin_534 píše:a to je práv? to, co když dám upln? jiný vst?iky ... t?eba ze skylinu, nebo n??eho uopn? jinýho ...raddy píše: ak vymenis vstreky za nove z rovnakou impedanciou, tak sa nic nedeje....
a jaký maj naše vst?iky v?be ozna?ení? :-)