PREDZAPAL

otázky a odpovědi technického rázu
Uživatelský avatar
raddy
user
Příspěvky: 4812
Registrován: 05.10.2004, 11:19
Bydliště: Piešťany, Slovensko

PREDZAPAL

Příspěvek od raddy » 24.09.2006, 11:38

Takze pani, kedze sa to tu pekne zamotalo, tak tu je vysvetlenie predzapalu:

1, poloha CAS versus predzapal:
- tocenim CAS dolava (proti smeru hod. ruciciek) sa predzapal ZVYSUJE, z hodnoty 15st na hodnoty VYSSIE, 20st,25st atd.....

- tocenim CAS doprava (v smere hod. ruciciek) sa predzapal ZNIZUJE, z hodnoty 15st na hodnoty NIZSIE, 10st, 5st atd....

2, predzapal versus detonacie
- ZVYSOVANIM predzapalu (20st, 25st atd) sa riziko detonacii ZVYSUJE, pretoze v okamihu ZAPALENIA zmesi je piest vo vyssej polohe za hornou uvratou (smeruje dole) a tym padom je vyssi kompresny tlak

- ZNIZOVANIM predzapalu (10st, 5 st atd) sa riziko detonacii ZNIZUJE, pretoze v okamihu ZAPALENIA zmesi je piest v nizsej polohe za hornou uvratou (smeruje dole) a tym padom je nizsi kompresny tlak

3, predzapal versus vykon
- VYSSI predzapal znamena VYSSI vykon, ale zaroven vyssie riziko detonacii

- NIZSI predzpal znamena NIZSI vykon, nizsie riziko detonacii ale vysiu teplotu vyfukovych plynov (pretoze v okamihu otovrenia vyf. ventilov ma zmes vyssiu teplotu, kedze sa zapalila neskor)

4, predzapal versus nabeh turba
- NIZSI predzapal URYCHLUJE nabeh turba, pretoze teplejsie vyf. plyny maju vyssiu energiu

- VYSSI predzapal SPOMALUJE nabeh turba


Spravne by sa asi malo hovorit SKORSI A NESKORSI predzapal, to by bolo asi zrozumitelnejsie.
Naposledy upravil(a) raddy dne 24.09.2006, 11:48, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Kentoya
user
Příspěvky: 6609
Registrován: 10.09.2005, 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Kentoya » 24.09.2006, 11:47

všechno až na jedno souhlasí

NIZSI predzapal SPOMALUJE nabeh turba

opravit a moje smazat

Uživatelský avatar
raddy
user
Příspěvky: 4812
Registrován: 05.10.2004, 11:19
Bydliště: Piešťany, Slovensko

Příspěvek od raddy » 24.09.2006, 11:48

Kentoya píše:všechno až na jedno souhlasí

NIZSI predzapal SPOMALUJE nabeh turba

opravit a moje smazat
bol tam preklep, ale NIZSI predzapal (10st, 5st atd..CAS sa toci DOPRAVA) URYCHLUJE nabeh turba....

Uživatelský avatar
Kentoya
user
Příspěvky: 6609
Registrován: 10.09.2005, 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Kentoya » 24.09.2006, 12:03

jasně já to pochopil jako překlep jen jsem to chtěl hned opravit než se někdo zamotá

Uživatelský avatar
raddy
user
Příspěvky: 4812
Registrován: 05.10.2004, 11:19
Bydliště: Piešťany, Slovensko

Příspěvek od raddy » 24.09.2006, 12:12

pisal som to moc rychlo.....

este drobne vysvetlenie ohladom teploty v spalovacom priestore:

treba zasadne rozlisovat medzi teplotou spalovania a teplotou vyfukovych plynov, su to dve rozdielne, aj ked scasti suvisiace veci.
Zvyseny predzapal zvysuje teplotu spalovania, pretoze zapalenie zmesi vznikne pri vysom kompresnom tlaku. Tym padom vznikne pri horeni vysia teplota, cize vyssai energia, cize vyssi vykon.

Teplotou vyfukovych plynov sa rozumie teplota plynov ktore opustia spalovaci priestor, teda nie teplota v spalovacom priestore.
Teplota vyfukovych plynov (za vyfukovymi ventilmi) je ovplivnena tym, kedy sa otovria vyf. ventily voci casu zapalenia zmesi. Ked sa otvoria neskor, zmes viac dohori a von idu studensie plyny s nizsou energiou.
Ked sa vyf. ventili otvoria skor, zmes este dohorieva, teplota plynov opustajucich spal. priestor je vyssia a s vyssou energiou.

Cas otvorenia vyf. ventilov voci zapaleniu zmesi sa da ovplivnit dvoma sposobmi:
1, zmeni sa casovanie vyfukovej vacky tak, aby sa ventily otvorili skor alebo neskor
2, zmeni sa predzapal, takze ak vyfukova vacka otvori ventil v rovnakom case, pri vyssom (skorsom) predzapale bude uz zmes viac dohorena a teplota nizsia a pri nizsim (neskorsom) predzapale bude zmes este dohorievat (kedze bolo menej casu medzi zapalenim zmesi a otovrenim ventilu) teplota plynov bude vyssia.

Uživatelský avatar
Kentoya
user
Příspěvky: 6609
Registrován: 10.09.2005, 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Kentoya » 24.09.2006, 12:14

toto souhlasí jen samozřejmě bude rozdíl při kompresi 1/11 a 1/8,5 a v závislosti na druhu paliva, ale to podstatné jsi uvedl přesně a dá se to ovlivnit kompresí a palivem jen jako dodatek ode mne
Naposledy upravil(a) Kentoya dne 24.09.2006, 12:27, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
raddy
user
Příspěvky: 4812
Registrován: 05.10.2004, 11:19
Bydliště: Piešťany, Slovensko

Příspěvek od raddy » 24.09.2006, 12:20

samozrejme, vysvetlil som len princip....vysledne hodnoty su vzdy zavisle od konkretnej aplikacie.

Uživatelský avatar
UDC-team
user
Příspěvky: 100
Registrován: 02.09.2006, 09:35
Bydliště: Sadová okr.HK

Příspěvek od UDC-team » 24.09.2006, 12:33

Díky hoši,ted už je vše jasné,ale nemůžu souhlasit s tim, že s vyššíma otáčkama se předstih snižuje pac ja mam při 2500rpm předstih cca 35stupnu a KE jetronic nepozna jestli tam mám kvalt nabo je to na neutrál a pochybuju že ECU S13 to pozná! :wink:

Je to jak říkal kentoya,klika se rychlejc točí,ale jiskra rychlejc nevznikne,přece.... tak musí být větší předstih,ne??? :wink:
Máme dvě zatím seriove s13 jedna po GO druha čeká na SR20DET.
A taky Escorta 1.6 turbo na MV 400m za 14,614s.
Kdo má zájem o GO tak jsme tu!

Uživatelský avatar
blázen
user
Příspěvky: 12264
Registrován: 19.03.2005, 17:57
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od blázen » 24.09.2006, 12:36

UDC-team píše:Díky hoši,ted už je vše jasné,ale nemůžu souhlasit s tim, že s vyššíma otáčkama se předstih snižuje pac ja mam při 2500rpm předstih cca 35stupnu a KE jetronic nepozna jestli tam mám kvalt nabo je to na neutrál a pochybuju že ECU S13 to pozná! :wink:

Je to jak říkal kentoya,klika se rychlejc točí,ale jiskra rychlejc nevznikne,přece.... tak musí být větší předstih,ne??? :wink:
asi záleží jak je nastavený předzápal v mapách
superb 2004 1,9tdi chiped.. brzy k prodeji..

na dvoukilo seženu vše,vlastně skoro vše :-k
prodej ND nissan sunny 1,8gti B12
GO motorů CA18DET etc..
kontaktovat:736460675 0-24hod

Uživatelský avatar
UDC-team
user
Příspěvky: 100
Registrován: 02.09.2006, 09:35
Bydliště: Sadová okr.HK

Příspěvek od UDC-team » 24.09.2006, 12:41

blázen píše:
UDC-team píše:Díky hoši,ted už je vše jasné,ale nemůžu souhlasit s tim, že s vyššíma otáčkama se předstih snižuje pac ja mam při 2500rpm předstih cca 35stupnu a KE jetronic nepozna jestli tam mám kvalt nabo je to na neutrál a pochybuju že ECU S13 to pozná! :wink:

Je to jak říkal kentoya,klika se rychlejc točí,ale jiskra rychlejc nevznikne,přece.... tak musí být větší předstih,ne??? :wink:
asi záleží jak je nastavený předzápal v mapách
Např. skodovka žádný mapy nemá a je tam jenom odstředivá a podtlaková regulace a pochybuju že pozná jestli tam máš kvalt nebo jestli neutrál a tam se na sto pro předstih s vyššíma utáčkama zvyššuje! 8)
Máme dvě zatím seriove s13 jedna po GO druha čeká na SR20DET.
A taky Escorta 1.6 turbo na MV 400m za 14,614s.
Kdo má zájem o GO tak jsme tu!

Uživatelský avatar
935Baby
user
Příspěvky: 2333
Registrován: 27.09.2004, 17:33
Bydliště: Rakovnicko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 935Baby » 24.09.2006, 13:57

Diky Raddy :notworthy:
„ At the begining I looked around and could not find quite a car I dreamed off. Small light-weight sports car which used power efficiently. So I decided to build it by myself“ Ferry Porsche

Uživatelský avatar
935Baby
user
Příspěvky: 2333
Registrován: 27.09.2004, 17:33
Bydliště: Rakovnicko
Kontaktovat uživatele:

Re: PREDZAPAL

Příspěvek od 935Baby » 24.09.2006, 15:40

raddy píše:2, predzapal versus detonacie
- ZVYSOVANIM predzapalu (20st, 25st atd) sa riziko detonacii ZVYSUJE, pretoze v okamihu ZAPALENIA zmesi je piest vo vyssej polohe za hornou uvratou (smeruje dole) a tym padom je vyssi kompresny tlak

- ZNIZOVANIM predzapalu (10st, 5 st atd) sa riziko detonacii ZNIZUJE, pretoze v okamihu ZAPALENIA zmesi je piest v nizsej polohe za hornou uvratou (smeruje dole) a tym padom je nizsi kompresny tlak
Tak ted zase neco plácnu, to bude ostuda :lol:

Kdyz tedy treba nastavim predzapal na 25° a bude mi to detonovat - proc presne to detonuje?

Kvuli tomu ze jak pises smes je zapalena kdyz je pist ve vyssi poloze za horni uvrati (smerem dolu) a tim padem je tam vyssi kompresný tlak a kdyz se smes zapali tak vznikne vetsi teplota ktera má za následek vyssi vykon a tím padem také vetší zahrivani spalovaci prostoru. To vetsi zahrivani spalovaci prostoru zpusobi to ze benzin jiz neni shopny dal odolavat samovzniceni pri dalsích spalovacih procesích a tim padem se priste uz smes zapali drive (v horní úvrati pístu kdy je maximální stlačení směsi ) nez vznikne jiskra od svicky?

Nebo ty detonace vznikaji v okamziku kdy je smes zapalena jiskrou od svicky ale pri tom velkem kompresným tlaku není smes shopna plynule hořet a dojde k detonacnimu spalovani - nerovnomernemu spalovaní kdy rychlost horeni je mnohonásobne vetsi nez pri normalnim zápalu??
„ At the begining I looked around and could not find quite a car I dreamed off. Small light-weight sports car which used power efficiently. So I decided to build it by myself“ Ferry Porsche

Uživatelský avatar
blázen
user
Příspěvky: 12264
Registrován: 19.03.2005, 17:57
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: PREDZAPAL

Příspěvek od blázen » 24.09.2006, 15:56

935Baby píše:
raddy píše:2, predzapal versus detonacie
- ZVYSOVANIM predzapalu (20st, 25st atd) sa riziko detonacii ZVYSUJE, pretoze v okamihu ZAPALENIA zmesi je piest vo vyssej polohe za hornou uvratou (smeruje dole) a tym padom je vyssi kompresny tlak

- ZNIZOVANIM predzapalu (10st, 5 st atd) sa riziko detonacii ZNIZUJE, pretoze v okamihu ZAPALENIA zmesi je piest v nizsej polohe za hornou uvratou (smeruje dole) a tym padom je nizsi kompresny tlak
Tak ted zase neco plácnu, to bude ostuda :lol:

Kdyz tedy treba nastavim predzapal na 25° a bude mi to detonovat - proc presne to detonuje?

Kvuli tomu ze jak pises smes je zapalena kdyz je pist ve vyssi poloze za horni uvrati (smerem dolu) a tim padem je tam vyssi kompresný tlak a kdyz se smes zapali tak vznikne vetsi teplota ktera má za následek vyssi vykon a tím padem také vetší zahrivani spalovaci prostoru. To vetsi zahrivani spalovaci prostoru zpusobi to ze benzin jiz neni shopny dal odolavat zamovzniceni a tim padem se priste uz smes zapali drive nez vznikne jiskra od svicky?

Nebo ty detonace vznikaji v okamziku kdy je smes zapalena jiskrou od svicky ale pri tom velkem kompresným tlaku není smes shopna plynule hořet a dojde k detonacnimu spalovani - nerovnomernemu spalovaní kdy rychlost horeni je mnohonásobne vetsi nez pri normalnim zápalu??
ty neřízené detonace vznikají,např. když ten předstih posuneš z 15 na 25st, .. to znamená že palivo se má řízeně vznítit až je píst výše k TDC než při 15st...při stlačování se směs zahřívá čím dál víc až se zahřeje na takovou teplotu pod vlivem obrovského tlaku, že se vznítí DŘIVE než by se vznítilo od jiskry ze svíčky a tlaková vlna (energie) jde proti pohybu pístu a může cokoliv v cestě poškodit.. cink cink :? :evil:
superb 2004 1,9tdi chiped.. brzy k prodeji..

na dvoukilo seženu vše,vlastně skoro vše :-k
prodej ND nissan sunny 1,8gti B12
GO motorů CA18DET etc..
kontaktovat:736460675 0-24hod

Uživatelský avatar
935Baby
user
Příspěvky: 2333
Registrován: 27.09.2004, 17:33
Bydliště: Rakovnicko
Kontaktovat uživatele:

Re: PREDZAPAL

Příspěvek od 935Baby » 24.09.2006, 16:12

blázen píše:ty neřízené detonace vznikají,např. když ten předstih posuneš z 15 na 25st, .. to znamená že palivo se má řízeně vznítit až je píst výše k TDC než při 15st...při stlačování se směs zahřívá čím dál víc až se zahřeje na takovou teplotu pod vlivem obrovského tlaku, že se vznítí DŘIVE než by se vznítilo od jiskry ze svíčky a tlaková vlna (energie) jde proti pohybu pístu a může cokoliv v cestě poškodit.. cink cink :? :evil:
Pri 15° a 25° je maximalni hodnota stalecni smesi v bode TDC vzdy stejna, rozdil je v tom kdy se ta smes zapali pri pohybu pistu dolu a tim padem je rozdilna teplota spalovaciho prostoru a ta teplota zpusobuje detonace ne?

Takto to myslím:

pri 15° dojde napríklad k zapaleni smesi v momente kdy píst jde po stalceni smesi dolu a je například cca 5mm pod horni uvrati. V tomto momente dojde k zapaleni smesi.

pri 25° se smes stlaci v bode TDC na stejnou hodnotu jako pri 15° akorat ze k zapaleni smesi dojde napr. kdyz je pist 3mm pod horni uvrati kdyz uz je na ceste dolů - smes je vice stalcena nez kdyz je pist 5mm pod horni uvrati na ceste dolů.
„ At the begining I looked around and could not find quite a car I dreamed off. Small light-weight sports car which used power efficiently. So I decided to build it by myself“ Ferry Porsche

Uživatelský avatar
Kentoya
user
Příspěvky: 6609
Registrován: 10.09.2005, 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Kentoya » 24.09.2006, 16:39

nevím přesně ale detonace si vysvětluji takto, směs je zapálená v nejvyšším bodě tudíž jak píšeš TDC a tím pádem je maximálně ohřátý spalovací prostor a výfukové plyny odcházející ven jsou nejstudenější,
1, ale protože je nejvíce ohřátý spalovací prostor, tak stlačená směs se sama vznítí podstatně rychleji než v jiných případech
2, nebo ta svíčka zvládne zapálit směs ještě před TDC a tudíž to cinká, protože to musí překonat ještě ten kousíček aby mohl píst dolů

to je můj, opět ničím nepodložený pohled na věc, pokud je to jinak opravte mě, je to z hlavy

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 134 hostů