světla

Odpovědět
Uživatelský avatar
driftak
user
Příspěvky: 1166
Registrován: 20.08.2007, 09:19
Bydliště: Bratislava-petrzalka / Senec
Kontaktovat uživatele:

Re: světla

Příspěvek od driftak » 10.11.2010, 22:04

No tak to sa vcelku da. To nejako snad aj zavries aby si nemal kupalisko v tych svetlach.
Lilo projekt Nissan 200sx - S13 - rozpredaj
Yamaha Raptor 700
MB W124 2,5TD automat- momentalny daily car

Kto neskoro brzdí, ďalej zájde. ---...benzín nás každodenný daj nám dnes,posveť sa ostrá vačkovka,príd očakávaný výkon z teba,i neuveď nás do zadretia,ale zbav nás usadenín karbonu,lebo tvoj je olej,i klukovka,i ojnice i piesty i blok motora naveky vekov amen.

Uživatelský avatar
Mirek
user
Příspěvky: 7072
Registrován: 16.07.2005, 14:52
Bydliště: Brno, Vysočina a Německo
Kontaktovat uživatele:

Re: světla

Příspěvek od Mirek » 10.11.2010, 22:14

driftak píše:No tak to sa vcelku da. To nejako snad aj zavries aby si nemal kupalisko v tych svetlach.
pise ze je to pohled zespodu..pokud u vas neprsi zespod, tak to bude ok :headbang:
In progress:Nissan 260SX S13 Spec-R Twin Turbo
Future project car #1: Nissan Primera P10 GT rv.91 SR20DE (Evolution I in progress)
Future project car #2: Nissan Primera P10 4x4 rv.92 SR20Di (Evolution I in progress)
Daily car 1: Octavia I TDI (66kw) swap na ASV 81kw, 6q řevodovka, RS podvozek, sprint 764, 96kw turbo kit
Daily car 2: Felicia II
Just for fun: Aprilia RSV 1000 Mille
Ex Car: Nissan 200SX RPS13 rv.91 SR20DET

Prodej ND na 200sx: Seznam dilu zde

Uživatelský avatar
driftak
user
Příspěvky: 1166
Registrován: 20.08.2007, 09:19
Bydliště: Bratislava-petrzalka / Senec
Kontaktovat uživatele:

Re: světla

Příspěvek od driftak » 10.11.2010, 22:27

Mirek píše:
driftak píše:No tak to sa vcelku da. To nejako snad aj zavries aby si nemal kupalisko v tych svetlach.
pise ze je to pohled zespodu..pokud u vas neprsi zespod, tak to bude ok :headbang:
Hm no ak si spravne pametam tak je uplne jedno odkial ta diera bude. Fyzika nepusti, a aj zospodu tych svetiel vzdy pojde voda pokial bude vonku mokro, a bude jazdit aj za mokra. Takze asi tak.
Lilo projekt Nissan 200sx - S13 - rozpredaj
Yamaha Raptor 700
MB W124 2,5TD automat- momentalny daily car

Kto neskoro brzdí, ďalej zájde. ---...benzín nás každodenný daj nám dnes,posveť sa ostrá vačkovka,príd očakávaný výkon z teba,i neuveď nás do zadretia,ale zbav nás usadenín karbonu,lebo tvoj je olej,i klukovka,i ojnice i piesty i blok motora naveky vekov amen.

Uživatelský avatar
Woyta
user
Příspěvky: 4811
Registrován: 03.03.2010, 22:52
Bydliště: Hořice

Re: světla

Příspěvek od Woyta » 10.11.2010, 23:14

Ta dira se po transplantaci zalepi.

A i kdyby tak podle fyziky voda potece po svetlech, na plechu za svetly, na narazniku pod svetly a nahoru do svetla se mozna dostane par kapek na nejakem hrbolu.
Vlhko tam mozna trochu bude ale akvarko urcite ne.
It is better to live dangerously for 34 years than to be bored for 84 years. (Adelaide Siffert)

On the 7th day GOD created the RWD car just for fun!!
(O)=(O)/ 200SX . \(O)=(O)
Nippon Sangyo 200SX RS133

Uživatelský avatar
driftak
user
Příspěvky: 1166
Registrován: 20.08.2007, 09:19
Bydliště: Bratislava-petrzalka / Senec
Kontaktovat uživatele:

Re: světla

Příspěvek od driftak » 10.11.2010, 23:18

Woyta píše:Ta dira se po transplantaci zalepi.

A i kdyby tak podle fyziky voda potece po svetlech, na plechu za svetly, na narazniku pod svetly a nahoru do svetla se mozna dostane par kapek na nejakem hrbolu.
Vlhko tam mozna trochu bude ale akvarko urcite ne.
Normal ziarovke by vadilo aj vlhko. LEDkam ak budu mat dobru izolaciu na kontaktoch nebude vadit trocha vlhkosti. Ja len hovorim ze pokial to nebude dobre zatvorene tak tam budes mat vodu (vlhkost) vkuse. A vlhkost voda je, takze tak.
Lilo projekt Nissan 200sx - S13 - rozpredaj
Yamaha Raptor 700
MB W124 2,5TD automat- momentalny daily car

Kto neskoro brzdí, ďalej zájde. ---...benzín nás každodenný daj nám dnes,posveť sa ostrá vačkovka,príd očakávaný výkon z teba,i neuveď nás do zadretia,ale zbav nás usadenín karbonu,lebo tvoj je olej,i klukovka,i ojnice i piesty i blok motora naveky vekov amen.

Uživatelský avatar
Trinom
user
Příspěvky: 1561
Registrován: 16.06.2010, 21:25
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: světla

Příspěvek od Trinom » 11.11.2010, 08:14

driftak píše:
Woyta píše:Ta dira se po transplantaci zalepi.

A i kdyby tak podle fyziky voda potece po svetlech, na plechu za svetly, na narazniku pod svetly a nahoru do svetla se mozna dostane par kapek na nejakem hrbolu.
Vlhko tam mozna trochu bude ale akvarko urcite ne.
Normal ziarovke by vadilo aj vlhko. LEDkam ak budu mat dobru izolaciu na kontaktoch nebude vadit trocha vlhkosti. Ja len hovorim ze pokial to nebude dobre zatvorene tak tam budes mat vodu (vlhkost) vkuse. A vlhkost voda je, takze tak.
Samozřejmě, že to po osazení zavřu. Žárovka není na vlhkost prakticky vůbec náchylná, u plošných spojů je to daleko horší. Jinak to je taky důvod, proč používám materiál FR4 a ne horší (FR 1 - 3, CEM1,...).
ObrázekObrázekObrázek
Measure With Micrometer, Mark With Chalk, Cut With Ax.
Woyta: "Kvalita zatáček se dá hodnotit počtem hrobečků. Čím víc hrobečků, tím větší zábava."

Uživatelský avatar
Mirek
user
Příspěvky: 7072
Registrován: 16.07.2005, 14:52
Bydliště: Brno, Vysočina a Německo
Kontaktovat uživatele:

Re: světla

Příspěvek od Mirek » 11.11.2010, 09:13

driftak píše:
Mirek píše:
driftak píše:No tak to sa vcelku da. To nejako snad aj zavries aby si nemal kupalisko v tych svetlach.
pise ze je to pohled zespodu..pokud u vas neprsi zespod, tak to bude ok :headbang:
Hm no ak si spravne pametam tak je uplne jedno odkial ta diera bude. Fyzika nepusti, a aj zospodu tych svetiel vzdy pojde voda pokial bude vonku mokro, a bude jazdit aj za mokra. Takze asi tak.
ok kdyz to rikas 8)
In progress:Nissan 260SX S13 Spec-R Twin Turbo
Future project car #1: Nissan Primera P10 GT rv.91 SR20DE (Evolution I in progress)
Future project car #2: Nissan Primera P10 4x4 rv.92 SR20Di (Evolution I in progress)
Daily car 1: Octavia I TDI (66kw) swap na ASV 81kw, 6q řevodovka, RS podvozek, sprint 764, 96kw turbo kit
Daily car 2: Felicia II
Just for fun: Aprilia RSV 1000 Mille
Ex Car: Nissan 200SX RPS13 rv.91 SR20DET

Prodej ND na 200sx: Seznam dilu zde

Uživatelský avatar
driftak
user
Příspěvky: 1166
Registrován: 20.08.2007, 09:19
Bydliště: Bratislava-petrzalka / Senec
Kontaktovat uživatele:

Re: světla

Příspěvek od driftak » 18.11.2010, 22:52

LEDky mi uz dorazili, zatial som dosiel na to ze na slabsi zdroj ako je baterka v aute (Voltaz rovnaka ale ma menej aperov) napojim 34LEDiek paralelne s jednym odporom, a svieti to solidne. Ze aj tak sa bojim, aby to nepalilo oci tym za mnou. :-D Takze uvidim ako to bude svietit v svetle vo finalnej podobe.
Lilo projekt Nissan 200sx - S13 - rozpredaj
Yamaha Raptor 700
MB W124 2,5TD automat- momentalny daily car

Kto neskoro brzdí, ďalej zájde. ---...benzín nás každodenný daj nám dnes,posveť sa ostrá vačkovka,príd očakávaný výkon z teba,i neuveď nás do zadretia,ale zbav nás usadenín karbonu,lebo tvoj je olej,i klukovka,i ojnice i piesty i blok motora naveky vekov amen.

Uživatelský avatar
Jimmbo
user
Příspěvky: 1842
Registrován: 17.03.2007, 23:27
Bydliště: Velke Levare SR
Kontaktovat uživatele:

Re: světla

Příspěvek od Jimmbo » 18.11.2010, 23:15

No tak rychlo...Chcem videit vysledky... :)
Obrázek

200sx S13 - vinova from OndraS13 -Motor od Playduda RB20DET, spojka Ogura carbon twin plate Clutch,cely vyfuk 3", podvozek HSD HR, nastavitelne ramena DW, DriftWorks geomaster v predu, jednodielny kardan, KAAZ 2way, tycky riadenia TEIN, Walbro, BOV HKS SQV,Boost, oil temp, oil press gauges, vems wideband lambda, tlak 0,8baru , drift knob DW,...vykon nevim ale jede to bokem docela slusne =P
P: MNOHO DIELOV Z S13...

Uživatelský avatar
Woyta
user
Příspěvky: 4811
Registrován: 03.03.2010, 22:52
Bydliště: Hořice

Re: světla

Příspěvek od Woyta » 18.11.2010, 23:19

34 paralelne neni dobrej napad.
Rika ti neco retezova reakce?
Jedna odejde a zbytku se zvetsi proud. Az ti umrou vsechny.
Davej paralene serii nekolika led s odporem.
It is better to live dangerously for 34 years than to be bored for 84 years. (Adelaide Siffert)

On the 7th day GOD created the RWD car just for fun!!
(O)=(O)/ 200SX . \(O)=(O)
Nippon Sangyo 200SX RS133

Uživatelský avatar
Trinom
user
Příspěvky: 1561
Registrován: 16.06.2010, 21:25
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: světla

Příspěvek od Trinom » 18.11.2010, 23:31

Ach ty prase... (neber osobně :D)

LEDky mají velmi strmou V/A charakteristiku, takže i maličkou změnou napětí velmi změníš proud. Proto jediné správné řešení je nastavovat proud. Ideálně nějakým regulátorem (LM317) a tranzistory v zapojení tzv. proudového zrcadla, případně odpory, ale musí to být spočítané přesně, ideálně to otestovat právě přes to LMko. Výrobci udávají, že třeba bílá LED je na napětí 3,2 - 3,8 V, kde má mít 20mA. Skutečnost je ovšem trošku jiná a to ta, že napětí na diodě při 20mA je zhruba 2,9 - 3,0 V. Takže pokud zapojení navrhneš pro 3,8V, tak diodou neteče 20mA, ale třeba 35, nebo i víc. Ona to přežije, ale je otázka, jak dlouho.

Tímto jsem snad vysvětlil, proč diody zapojovat sériově s odporem a ne paralelně. U paralelního zapojení hrozí to, co zmínil Vojta, že jednak jsou přetěžované prakticky všecky diody a při tom nemusí ani svítit stejně (vypadá to fakt blbě) a pokud nějaká rupne, tak pak už odchází jedna za druhou a to opravdu, ale opravdu velmi rychle (ze začátku řádově minuty, pak i vteřiny).
ObrázekObrázekObrázek
Measure With Micrometer, Mark With Chalk, Cut With Ax.
Woyta: "Kvalita zatáček se dá hodnotit počtem hrobečků. Čím víc hrobečků, tím větší zábava."

Uživatelský avatar
driftak
user
Příspěvky: 1166
Registrován: 20.08.2007, 09:19
Bydliště: Bratislava-petrzalka / Senec
Kontaktovat uživatele:

Re: světla

Příspěvek od driftak » 20.11.2010, 01:51

Trinom píše:Ach ty prase... (neber osobně :D)

LEDky mají velmi strmou V/A charakteristiku, takže i maličkou změnou napětí velmi změníš proud. Proto jediné správné řešení je nastavovat proud. Ideálně nějakým regulátorem (LM317) a tranzistory v zapojení tzv. proudového zrcadla, případně odpory, ale musí to být spočítané přesně, ideálně to otestovat právě přes to LMko. Výrobci udávají, že třeba bílá LED je na napětí 3,2 - 3,8 V, kde má mít 20mA. Skutečnost je ovšem trošku jiná a to ta, že napětí na diodě při 20mA je zhruba 2,9 - 3,0 V. Takže pokud zapojení navrhneš pro 3,8V, tak diodou neteče 20mA, ale třeba 35, nebo i víc. Ona to přežije, ale je otázka, jak dlouho.

Tímto jsem snad vysvětlil, proč diody zapojovat sériově s odporem a ne paralelně. U paralelního zapojení hrozí to, co zmínil Vojta, že jednak jsou přetěžované prakticky všecky diody a při tom nemusí ani svítit stejně (vypadá to fakt blbě) a pokud nějaká rupne, tak pak už odchází jedna za druhou a to opravdu, ale opravdu velmi rychle (ze začátku řádově minuty, pak i vteřiny).
Jj viem ze som prasa. :oops: Voebec ma nenapadlo ze sa nejaka LED odpali. :lol: keby vydrzali vkuse, tak sa svetlam nic nestane. :-)) Ale take LEDky niesu. :-( A ake zapojenie teda navrhujes ty ako najlepsie? kolko LED v serii a ake odpory. Mal by som mat tie iste LED ako ty. Ked budem mat cas a chut tak sadnem k tomu a vypocitam to. Len neviem ako myslis spravit ten regulator, a taktiez neviem co je LMko. A pri seriovom zapojeni sa mi odpali prva, a ostatne uz nesvietia potom tiez. Ale zasa je ich menej, ... Inak bola by to asi sialenost, ale neoplatilo by sa spravit, ze dam kazdej jednej svoje napajanie, a svoj odpor? Bolo by to efektivnejsie asi, ale casovo narocnejsie.A este ako vyriesit odpor na relatku, ktore mi spina smerovky? aby neblikali brutalne rychlo?
Lilo projekt Nissan 200sx - S13 - rozpredaj
Yamaha Raptor 700
MB W124 2,5TD automat- momentalny daily car

Kto neskoro brzdí, ďalej zájde. ---...benzín nás každodenný daj nám dnes,posveť sa ostrá vačkovka,príd očakávaný výkon z teba,i neuveď nás do zadretia,ale zbav nás usadenín karbonu,lebo tvoj je olej,i klukovka,i ojnice i piesty i blok motora naveky vekov amen.

Uživatelský avatar
Trinom
user
Příspěvky: 1561
Registrován: 16.06.2010, 21:25
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: světla

Příspěvek od Trinom » 20.11.2010, 15:39

Vzhledem k tomu, že 1 červená LEDka svítí naplno (proud je 20mA) při cca 1,8V, tak 14,5/1,8 = 8,1 cca. To znamená, že při napětí 14,5 V můžeš dát do série maximálně 8,1 LED. Pro jistotu dáme 7, protože nevím, na kolik přesně ti altík dobíjí.
7*1,8 = 12,6 (tolik V na sobě budou mít ty LEDky)
do 14,5 V ti zbývá 1,9 V
Protože víš, že LEDka chce maximálně 20mA pro trvalý provoz (beru v potaz klasickou LEDku, ne tzv. autoLED), tak podle vzorce R = U / I spočtěš, že
R = 1,9 / 0,02 = 95 Ohmů.
Nejbližší vyšší odpor je 100 Ohmů, takže ten použiješ.

na obejití problému s rychlým blikáním se pak paralelně ke všem LEDkám připojuje výkonnový odpor 10 Ohmů 20W, který je vhodné přidělat někam ke kovové konstrukci, protože topí.


PS: Výpočet pro žluté je obdobný, ale ty maj napětí někde kolem 2,4 V.
ObrázekObrázekObrázek
Measure With Micrometer, Mark With Chalk, Cut With Ax.
Woyta: "Kvalita zatáček se dá hodnotit počtem hrobečků. Čím víc hrobečků, tím větší zábava."

Uživatelský avatar
Woyta
user
Příspěvky: 4811
Registrován: 03.03.2010, 22:52
Bydliště: Hořice

Re: světla

Příspěvek od Woyta » 20.11.2010, 16:09

Cervenou jsem ted na zadost Trinoma promeril.
2v.
Zlute jsou v uz zabalene.

Misto jednoho topiveho bych spise volil 10x 100r 2w a rovnomerne rozmistil do svetla. Cenove to vyjde nastejno.
It is better to live dangerously for 34 years than to be bored for 84 years. (Adelaide Siffert)

On the 7th day GOD created the RWD car just for fun!!
(O)=(O)/ 200SX . \(O)=(O)
Nippon Sangyo 200SX RS133

Uživatelský avatar
driftak
user
Příspěvky: 1166
Registrován: 20.08.2007, 09:19
Bydliště: Bratislava-petrzalka / Senec
Kontaktovat uživatele:

Re: světla

Příspěvek od driftak » 21.11.2010, 05:37

Trinom píše:Vzhledem k tomu, že 1 červená LEDka svítí naplno (proud je 20mA) při cca 1,8V, tak 14,5/1,8 = 8,1 cca. To znamená, že při napětí 14,5 V můžeš dát do série maximálně 8,1 LED. Pro jistotu dáme 7, protože nevím, na kolik přesně ti altík dobíjí.
7*1,8 = 12,6 (tolik V na sobě budou mít ty LEDky)
do 14,5 V ti zbývá 1,9 V
Protože víš, že LEDka chce maximálně 20mA pro trvalý provoz (beru v potaz klasickou LEDku, ne tzv. autoLED), tak podle vzorce R = U / I spočtěš, že
R = 1,9 / 0,02 = 95 Ohmů.
Nejbližší vyšší odpor je 100 Ohmů, takže ten použiješ.

na obejití problému s rychlým blikáním se pak paralelně ke všem LEDkám připojuje výkonnový odpor 10 Ohmů 20W, který je vhodné přidělat někam ke kovové konstrukci, protože topí.


PS: Výpočet pro žluté je obdobný, ale ty maj napětí někde kolem 2,4 V.
Heh dik za vypocet, ale vzhladom na to ze na 7 LED je optimalny 100ohm odpor, to znamena ze to bude svietit na maximum co si mozem dovolit nie?? To by teda mohlo byt ako brzdove svetlo, ... Ale potrebujeme vyresit este aj obycajne pozicky, ktore by som tym padom mohol vyriesit napr. 300ohm odporom na tych 7 LED? Tie oranzove uz nejako vymislim, a vypocitam, ale kedze ja som prasa ako si pisal, tak si to chcem spravit ako ameriku, aby mi smerovky svietili stale slabo, a ked ich zapnem tak budu blikat silnejsie. Tak ako bude aj brzda. Inak ako sa na 200sx riesi potom hmlovka, ktoru podla zakona mat musim, a funkcnu? Do narazniku ide? ci? neviem ako maju ameriky.Dik
Lilo projekt Nissan 200sx - S13 - rozpredaj
Yamaha Raptor 700
MB W124 2,5TD automat- momentalny daily car

Kto neskoro brzdí, ďalej zájde. ---...benzín nás každodenný daj nám dnes,posveť sa ostrá vačkovka,príd očakávaný výkon z teba,i neuveď nás do zadretia,ale zbav nás usadenín karbonu,lebo tvoj je olej,i klukovka,i ojnice i piesty i blok motora naveky vekov amen.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 hostů