Velmi pekna fotka sviecky po detonaciach

otázky a odpovědi technického rázu
Odpovědět
Uživatelský avatar
raddy
user
Příspěvky: 4812
Registrován: 05.10.2004, 11:19
Bydliště: Piešťany, Slovensko

Velmi pekna fotka sviecky po detonaciach

Příspěvek od raddy »

S dovolenim autora fotky Petr.S14 tu publikujem fotku jeho sviecky po detonaciach v motore. Detonacie vznikli z dovodu prilis vysokeho tlaku turba na seriovej ECU na S14. Narast tlaku bol samovolny, dovod musi majitel preskumat. Je to vynimocne dobra fotka, ktora ukazuje vela veci, ktore teraz popisem podrobnejsie. Ako vzdy pisem, sviecky su velmi dobry indikator toho co sa v motore deje.

Takze, tu je obrazok, na fotke je velmi dobry zoom a ostrost a hlavne svetlo:

Obrázek

tu je fotka z ineho uhla, dobre vidiet izolator:
Obrázek

ako prve si iste kazdy vsimne chybajucu zemniacu elektrodu. Je odtavena vplyvom prilis vysokej teploty. odtavena elektroda moze poskodit povrch piestu ale hlavne moze poskodit turbinu turba.

co je ale ovela dolezitejsie nam ukazuje keramicky izolator sviecky. vsimnite si velmi dobre ako vyzera. je pokryty tmavymi bodkami. tieto bodky su z motoroveho oleja, ktory sa doslova vpiekol do izolatora. ako sa tam dostal? olej tvory ochrannu tepelnu vrstvu na povrchu piestu, vdaka ktoremu sa material piestu (hlinik) neroztavi, aj ked teplota vo valci vysoko presahuje jeho teplotu tavenia. olej vdaka teplotnej zotrvacnosti povrch piestu chrani. pri detonaciach tlakove spicky tuto vrstvu porusia a olej sa rozstrekne vo valci a vplyvom extremnej teploty sa pripecie na izolator sviecky.
to vsak nie je vsetko. tym ze sa porusila olejova vrstva, doslo nevyhnutne k roztaveniu samotneho materialu piestu. dobre sa pozrite na izolator blizko pri strednej elektrode. vidite tam drobne leskle bodky, lesknu sa ako malicke diamanty. tak to je hlinik odtaveny z piestu a difundovany do izolatora.
myslim ze v tomto bode je uz kazdemu jasne, ake su detonacie nebezpecne a destruktivne.


pripajam referencny odkaz:
http://www.dragstuff.com/techarticles/r ... plugs.html
http://www.dragstuff.com/techarticles/p ... tures.html
Uživatelský avatar
nizzmo
user
Příspěvky: 915
Registrován: 29.05.2005, 18:05
Bydliště: Zvolen, Slovensko

Re: Velmi pekna fotka sviecky po detonaciach

Příspěvek od nizzmo »

Raddy, ako keby sme sa vratili do casu pred dvomi, alebo tromi rokmi. Pamatas sa. Mal som rovnaky problem. Tiez pri pridani boostu sa dialo toto iste u mna. Za jednu sezonu som vtedy roztavil asi 6 sviecok.
Len chcem podotknut, ze som v jednom servise nechal skontrolovat piesty a ventily (takou nejakou kamerou, ktoru vlozili do valca cez otvor pre sviecku a co bolo divne, nic sa nezdalo porusene...je to mozno pre to, ze vraj piesty a ventily v SR20DET su napustene sodikom).
Este nieco. S Petrom som komunikoval predtym a on spomenul, ze nastavil svojim MBC boost na 1,1bar. Cize neslo k samovolnemu zdvihnutiu tlaku. Ja som roztavil sviecku na sprinte aj ked som mal nastaveny tlak 0,8bar. Preto nedoporucujem na sr20det vobec zvysovat tlak, pokial nemate upravenu palivovu mapu.
Moje auta:
2001 Škoda Octavia 1,6 - 2005 R.I.P. (Totálka)
2004 NISSAN 200SX s14a - 2010 predaný Patrickovi
2005 Suzuki Jimny 1,3 4x4 - 2009 R.I.P. (Totálka)
2008 Suzuki Swift 1,3 - 2016 predaný
2010 Hyundai ix35 Style 4x4 - 2014 predaný
2013 Renault Megane 1.6 16V - auto manželky
2013 Hyundai SantaFe III Premium 4x4 - moje dnešné vozidlo
Uživatelský avatar
raddy
user
Příspěvky: 4812
Registrován: 05.10.2004, 11:19
Bydliště: Piešťany, Slovensko

Re: Velmi pekna fotka sviecky po detonaciach

Příspěvek od raddy »

skoda ze som tvoje sviecky vtedy nevidel...sr20det ma sodikom napustene len vyfukove ventily. miera poskodenia moze byt rozna, podrobne preskumanie sviecky ju moze odhalit, ak su na nej stopy odtaveneho hlinika tak je piest uz poskodeny, ostava len otazka ako moc, ci len na korunke (hornej ploche piestu) alebo aj medzi kruzkami.
to ci sa sviecka odtavy este predtym ako sa poskodi piest zavisi od velkej miery od teplotnej kategorie sviecky, teplejsia sa odtavi skor ako studensia. moze nastat situacia ze sa sviecka odtavi skor ako sa poskodi piest, cisto teoreticky sa moze odtavit aj bez detonacneho spalovania, staci aby bola prilis tepla voci situacii pri spalovani. v Petrovom pripade su ale okrem odtavenia velmi jasne stopy detonacii.
Uživatelský avatar
Petr.S14
user
Příspěvky: 3743
Registrován: 03.03.2007, 10:08
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Velmi pekna fotka sviecky po detonaciach

Příspěvek od Petr.S14 »

Nizzmo : před nandáním cooleru jsem měl MBCčkem zvednutý tlak na 0,8 baru. Jak mi přišel cooler,tak jsem ten MBC dal pryč (rikal jsem si,ze kdyz dam cooler tak se tlak zvedne a kdyz tam je mbc nastavenej na 0,8 aby se tlak nezvedl víc) a pri první jízdě jsem měl tlak turba 0,9 baru . Po týdnu ježdění se zvedl na 1 bar a před pár dny jsem jel na dálnici,pak se utavily ty svíčky,po jízdě jsem koukal na maximalni hodnotu co nameril budík 1,1 baru
ObrázekObrázek
S14A my love and dorifto street machine
AE86 levin 4AGE in progress
Uživatelský avatar
nizzmo
user
Příspěvky: 915
Registrován: 29.05.2005, 18:05
Bydliště: Zvolen, Slovensko

Re: Velmi pekna fotka sviecky po detonaciach

Příspěvek od nizzmo »

Sorry Petre, este raz som si precital tvoje SZ. Naozaj si napisal, tlak se zvednul a nie tlak sem zvednul. Sorry, zle som cital... 8) V tom pripade sa zbav toho MBC, ak ho este mas.
Inac ja po tom, ako som namontova 3" vyfuk tak pri vypnuti mojho EBC (mam ho tak namontovany, ze ked ho vypnem, idem na seriovy setup - tlak) mi wastegate neudrzi 0,4bar ale stupne mi az na 0,7 bar pri max. otackach. Predtym max. 0,4bar.
Moje auta:
2001 Škoda Octavia 1,6 - 2005 R.I.P. (Totálka)
2004 NISSAN 200SX s14a - 2010 predaný Patrickovi
2005 Suzuki Jimny 1,3 4x4 - 2009 R.I.P. (Totálka)
2008 Suzuki Swift 1,3 - 2016 predaný
2010 Hyundai ix35 Style 4x4 - 2014 predaný
2013 Renault Megane 1.6 16V - auto manželky
2013 Hyundai SantaFe III Premium 4x4 - moje dnešné vozidlo
Uživatelský avatar
Petr.S14
user
Příspěvky: 3743
Registrován: 03.03.2007, 10:08
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Velmi pekna fotka sviecky po detonaciach

Příspěvek od Petr.S14 »

pohoda,už jsem se lekl co jsem ti napsal za kravinu :)
ten tlak se zvedl sám,MBC jsem tam v tý době neměl, před coolerem jsem ho vyndal a uklidil do poličky prave proto,aby se nestalo neco takovyho,jako se mi stalo ted bez nej :/
A ted jeste,proc se ten tlak sám zvedl?
A proč nefungoval fuel cut?
ObrázekObrázek
S14A my love and dorifto street machine
AE86 levin 4AGE in progress
Uživatelský avatar
nizzmo
user
Příspěvky: 915
Registrován: 29.05.2005, 18:05
Bydliště: Zvolen, Slovensko

Re: Velmi pekna fotka sviecky po detonaciach

Příspěvek od nizzmo »

Fuel Cut bol prave ten zvuk ako vrtulnik. Vsak sa auto vtedy spomalilo? A ten zvuk sa objavil okolo 4.000rpm.
Moje auta:
2001 Škoda Octavia 1,6 - 2005 R.I.P. (Totálka)
2004 NISSAN 200SX s14a - 2010 predaný Patrickovi
2005 Suzuki Jimny 1,3 4x4 - 2009 R.I.P. (Totálka)
2008 Suzuki Swift 1,3 - 2016 predaný
2010 Hyundai ix35 Style 4x4 - 2014 predaný
2013 Renault Megane 1.6 16V - auto manželky
2013 Hyundai SantaFe III Premium 4x4 - moje dnešné vozidlo
Uživatelský avatar
Petr.S14
user
Příspěvky: 3743
Registrován: 03.03.2007, 10:08
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Velmi pekna fotka sviecky po detonaciach

Příspěvek od Petr.S14 »

ahaa, ten zvuk se objevil hlavne kdyz sem naplno seslapl plyn a turbo zacalo boostovat.
edit: a auto pri tom cukalo
ObrázekObrázek
S14A my love and dorifto street machine
AE86 levin 4AGE in progress
Odpovědět