Raddyho rady k vyberu turba
Napsal: 08.11.2005, 09:58
Takze, zase maly clanocek k vyberu vhodneho turba, konkretne pre kompresor. Vyfukove turbiny su samostanta kapitola, ktorej sa pre jej dolezitost vyjadrim v dalsom clanku.
CIZE VSETKO TU UVEDENE SA TYKA LEN KOMPRESOROV.
Pokusim sa tu rozobrat rozne turba z hladiska ich vhodnosti a nevhodnosti pre nas motor. Bohuzial, mam k dispozicii len mapy pre T3 a T4 kompresory a pre kompletnu sadu garrett GT kompresorov, nemam T25 ani T28 mapy, ak by ste niekdo maly mapy pre T28 a T25, velmi by ste pomohly upresnit spustu mytov a nepresnosti...., pretoze zdaleka neznamena ze vacsie turbo je lepsie, prave naopak, ale pekne po poriadku...
ako to na tych mapach vlastne funguje?
kazda mapa kompresora sa sklada z prietoku vzduchu, ktory je dany objemom motora (je to prietok vzduchu nasavany motorom a je dany jeho objemom a otackami) na ose X a kompresnym pomerom na ose Y. Obidva parametre sa rataju vzorcami.
Dalej samotna mapa sa sklada s ovalnych ostrovov, ktore vyznacuju oblast rovnakej efektivity kompresora, vlavo ohranicene prerusovanou liniou, ktora oznacuje hranicu spatnych razov a vpravo ohranicene max. vykonom kompresora. Vodorovne ciary oznacuju oblast rovnakych otacok kompresora.
Par pojmov:
hranica spatnych razov: za touto hranicou je odber vzduchu motorom prilis maly voci mnozstvu vzduchu ktore pri tychto otackach motora dodava turbo. Tlak v sani motora je vacsi ako v kompresore, co sposobuje navrat pulzov stlaceneho vzduchu spat do turba a poskodzuje ho spomalovanim otacok. Je to ten zvuk, ktory je pocut pri preradeni bez BLOW ventilu, akurat ze turbo je v tomto stave za beznej prevadzky.
takze podme na par prikladov:
prietok vzduchu pre 1.8l motor je 30lbs/min pri 6000ot(teplotne nekompenzovany), tlaku turba 1.2bar zodpoveda kompresny pomer 2.4, to vsetko pri plnom plyne:
a tu mame prvu mapu:
mozeme vidiet, ze maximalny prietok vzduchu je len 22lbs/min, takze toto turbo nebude vhodne na nasu aplikaciu, pretoze spojnica osi X (30) a Y(2.4) je mimo mapy kompresora.
dalsia:
tu je situacia rovnaka. takisto pri plnom plyne a tlaku sme mimo oblast kompresora, co znamena ze kompresor bude vzduch neumerne zohrievat kvoli narastu pracovnych otacok.
dalej:
tu je to uz zaujimavejsie. Spojnica naseho tlaku a prietoku (realny prietok je este teplotne kompenzovany a je mierne nizsi, okolo 26lbs/min) sa nachadza v oblasti 70% efektivity, co je v poriadku.Zaroven je rezerva pre zvysovanie tlaku turba az po pomer cca. 2.8, co zodpoveda tlaku turba 1.6bar. Toto je limit daneho turba, vyssi tlak je uz mimo mapy kompresora. ALE!!!!
Je tu dalsi dolezity parameter a to prevadzka turba pri nizsich otackach motora, kde je ale uz k dispozicii plny tlak turba, uvazujme o 1.2bar cize pomer 2.4. Pri 4000ot je prietok 22lbs, realne asi 20lbs/min.Vsimnite si, ze sa dostavame na hranicu spatnych razov, co je velmi nebezpecna oblast! To znamena, ze ak je turbo schpne dosiahnut tlakovy pomer 2.4 pri spotrebe vzduchu 20lbs/min, je pri nasom motore v oblasti spatnych razov a velmi rychlo sa poskodi.
Toto turbo je este stale vhodne pre nasu aplikaciu a jeho maximalny tlak bude 1.6bar za predpokladu, ze ho dosiahne neskor ako pri 4000ot motora.
dalej:
rozdiel oproti predchazajucej mape je ten, ze toto turbo bude v efektivnej oblasti pri tlakovom pomere 2.6 a odbere vzduchu 30lbs/min, kde uz je 60trim mimo, nas motor ale realne dosahuje len asi 26lbs/min, cize v tomto pripade je to rovnake, takisto aj pracove otacky su rovnake.Vsimnite si priebeh hranice spatnych razov.Pri prietoku 20 a tlaku 2.4 je na tom toto turbo lepsie ako trim 60, pretoze nie je v oblasti spatnych razov.oproti trim 60 vsak podporuje mierne nizsi max. tlak, okolo 2.7 tlakovy pomer.Podla mojeho nazoru je tento kompresor VELMI VHODNY pre nase pouzitie.
podme na vacsie turba, konkretne T3/T4 hybrid, kde je vyfukova turbina T3 (rychly nabeh) a kompresor TO4E (velky vykon)
toto je kompresor nasich snov, super 50trim!
Pozrite sa, kde sa nachadzame pri pomere 2.4 a prietoku 30!!!78% efektivita kompresora a otacky pod 96000!!! oproti 140000ot pri super60 trime T3!!! To znamena chladnejsi vzduch a tym vyssi vykon motora.Mame tu obrovsku tlakovu rezervu a aj rezervu v oblasit spatnych razov. ANO, tento kompresor je uplne super pre nas motor...
toto je uz horsi pripad. Trim54. mozeme vidiet, ze tento kompresor je pre nas nevhodny, pretoze sa budeme pohybovat v oblasti spatnych razov, tento kompresor potrebuje vacsi motor, aspon 2.0l, kde je prietok okolo 40lbs/mi.
to iste plati aj tu, ruky prec od TO4E trim 57.
to iste aj tu, trim 60....
super60 trim, tu je to uz zaujimavejsie, ale budeme nebezpecne v lavej casti mapy (spatne razy), ale tento kompresor je urceny pre ovela vacsie motory....
dalej je tu este trim 50, ktory je na rozdiel od super trim50 v ponuke na www.turbocalculator.com a plati pre neho vsetko co aj pre super50, akurat podporuje nizsie max.tlaky, ma vyssie pracovne otacky v danom tlak. pomere 2.4. ....cize takisto super volba!
no a na zaver nieco ozaj velke:
T61
tu je jasne vidiet, ze toto turbo potrebuje velky motor a zaroven poskytuje pomerne vysoke tlaky pri nizkych otackach kompresora...
mam aj mapy celej serie GT, ale neviem ich sem dat, pretoze su v pdf....
ale pre zaujimavost:
napr.GT28R sa nachadza pri tlakovom pomere 2.4 a prietoku 30 v hornej casti pracovnej oblasti, v max. pracovnych otackach a uz nema velku tlakovu rezervu, maximum je pod 2.6, cize asi 1.35bar.
GT28RS je uz uplne iny kompresor, max tlak. pomer je az vyse 3 pri prietoku 30! Toto vyzera byt dobry kompresor pre nase aplikacie....
ako puzitelne maximu vyzera byt GT30.
Takze fesaci, sup sem z mapami pre T25 a T28 a mozeme pokracovat.
Zaver: moja osobna volba je T3/TO4E super 50 trim alebo 50trim...
CIZE VSETKO TU UVEDENE SA TYKA LEN KOMPRESOROV.
Pokusim sa tu rozobrat rozne turba z hladiska ich vhodnosti a nevhodnosti pre nas motor. Bohuzial, mam k dispozicii len mapy pre T3 a T4 kompresory a pre kompletnu sadu garrett GT kompresorov, nemam T25 ani T28 mapy, ak by ste niekdo maly mapy pre T28 a T25, velmi by ste pomohly upresnit spustu mytov a nepresnosti...., pretoze zdaleka neznamena ze vacsie turbo je lepsie, prave naopak, ale pekne po poriadku...
ako to na tych mapach vlastne funguje?
kazda mapa kompresora sa sklada z prietoku vzduchu, ktory je dany objemom motora (je to prietok vzduchu nasavany motorom a je dany jeho objemom a otackami) na ose X a kompresnym pomerom na ose Y. Obidva parametre sa rataju vzorcami.
Dalej samotna mapa sa sklada s ovalnych ostrovov, ktore vyznacuju oblast rovnakej efektivity kompresora, vlavo ohranicene prerusovanou liniou, ktora oznacuje hranicu spatnych razov a vpravo ohranicene max. vykonom kompresora. Vodorovne ciary oznacuju oblast rovnakych otacok kompresora.
Par pojmov:
hranica spatnych razov: za touto hranicou je odber vzduchu motorom prilis maly voci mnozstvu vzduchu ktore pri tychto otackach motora dodava turbo. Tlak v sani motora je vacsi ako v kompresore, co sposobuje navrat pulzov stlaceneho vzduchu spat do turba a poskodzuje ho spomalovanim otacok. Je to ten zvuk, ktory je pocut pri preradeni bez BLOW ventilu, akurat ze turbo je v tomto stave za beznej prevadzky.
takze podme na par prikladov:
prietok vzduchu pre 1.8l motor je 30lbs/min pri 6000ot(teplotne nekompenzovany), tlaku turba 1.2bar zodpoveda kompresny pomer 2.4, to vsetko pri plnom plyne:
a tu mame prvu mapu:
mozeme vidiet, ze maximalny prietok vzduchu je len 22lbs/min, takze toto turbo nebude vhodne na nasu aplikaciu, pretoze spojnica osi X (30) a Y(2.4) je mimo mapy kompresora.
dalsia:
tu je situacia rovnaka. takisto pri plnom plyne a tlaku sme mimo oblast kompresora, co znamena ze kompresor bude vzduch neumerne zohrievat kvoli narastu pracovnych otacok.
dalej:
tu je to uz zaujimavejsie. Spojnica naseho tlaku a prietoku (realny prietok je este teplotne kompenzovany a je mierne nizsi, okolo 26lbs/min) sa nachadza v oblasti 70% efektivity, co je v poriadku.Zaroven je rezerva pre zvysovanie tlaku turba az po pomer cca. 2.8, co zodpoveda tlaku turba 1.6bar. Toto je limit daneho turba, vyssi tlak je uz mimo mapy kompresora. ALE!!!!
Je tu dalsi dolezity parameter a to prevadzka turba pri nizsich otackach motora, kde je ale uz k dispozicii plny tlak turba, uvazujme o 1.2bar cize pomer 2.4. Pri 4000ot je prietok 22lbs, realne asi 20lbs/min.Vsimnite si, ze sa dostavame na hranicu spatnych razov, co je velmi nebezpecna oblast! To znamena, ze ak je turbo schpne dosiahnut tlakovy pomer 2.4 pri spotrebe vzduchu 20lbs/min, je pri nasom motore v oblasti spatnych razov a velmi rychlo sa poskodi.
Toto turbo je este stale vhodne pre nasu aplikaciu a jeho maximalny tlak bude 1.6bar za predpokladu, ze ho dosiahne neskor ako pri 4000ot motora.
dalej:
rozdiel oproti predchazajucej mape je ten, ze toto turbo bude v efektivnej oblasti pri tlakovom pomere 2.6 a odbere vzduchu 30lbs/min, kde uz je 60trim mimo, nas motor ale realne dosahuje len asi 26lbs/min, cize v tomto pripade je to rovnake, takisto aj pracove otacky su rovnake.Vsimnite si priebeh hranice spatnych razov.Pri prietoku 20 a tlaku 2.4 je na tom toto turbo lepsie ako trim 60, pretoze nie je v oblasti spatnych razov.oproti trim 60 vsak podporuje mierne nizsi max. tlak, okolo 2.7 tlakovy pomer.Podla mojeho nazoru je tento kompresor VELMI VHODNY pre nase pouzitie.
podme na vacsie turba, konkretne T3/T4 hybrid, kde je vyfukova turbina T3 (rychly nabeh) a kompresor TO4E (velky vykon)
toto je kompresor nasich snov, super 50trim!
Pozrite sa, kde sa nachadzame pri pomere 2.4 a prietoku 30!!!78% efektivita kompresora a otacky pod 96000!!! oproti 140000ot pri super60 trime T3!!! To znamena chladnejsi vzduch a tym vyssi vykon motora.Mame tu obrovsku tlakovu rezervu a aj rezervu v oblasit spatnych razov. ANO, tento kompresor je uplne super pre nas motor...
toto je uz horsi pripad. Trim54. mozeme vidiet, ze tento kompresor je pre nas nevhodny, pretoze sa budeme pohybovat v oblasti spatnych razov, tento kompresor potrebuje vacsi motor, aspon 2.0l, kde je prietok okolo 40lbs/mi.
to iste plati aj tu, ruky prec od TO4E trim 57.
to iste aj tu, trim 60....
super60 trim, tu je to uz zaujimavejsie, ale budeme nebezpecne v lavej casti mapy (spatne razy), ale tento kompresor je urceny pre ovela vacsie motory....
dalej je tu este trim 50, ktory je na rozdiel od super trim50 v ponuke na www.turbocalculator.com a plati pre neho vsetko co aj pre super50, akurat podporuje nizsie max.tlaky, ma vyssie pracovne otacky v danom tlak. pomere 2.4. ....cize takisto super volba!
no a na zaver nieco ozaj velke:
T61
tu je jasne vidiet, ze toto turbo potrebuje velky motor a zaroven poskytuje pomerne vysoke tlaky pri nizkych otackach kompresora...
mam aj mapy celej serie GT, ale neviem ich sem dat, pretoze su v pdf....
ale pre zaujimavost:
napr.GT28R sa nachadza pri tlakovom pomere 2.4 a prietoku 30 v hornej casti pracovnej oblasti, v max. pracovnych otackach a uz nema velku tlakovu rezervu, maximum je pod 2.6, cize asi 1.35bar.
GT28RS je uz uplne iny kompresor, max tlak. pomer je az vyse 3 pri prietoku 30! Toto vyzera byt dobry kompresor pre nase aplikacie....
ako puzitelne maximu vyzera byt GT30.
Takze fesaci, sup sem z mapami pre T25 a T28 a mozeme pokracovat.
Zaver: moja osobna volba je T3/TO4E super 50 trim alebo 50trim...